P2-K1 Opvoeden en ontwikkelen van kinderen/jongeren

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker werkt met kinderen, jongeren, leerlingen of studenten aan hun ontwikkeling en draagt bij aan hun opvoeding. Ze richt zich daarbij met name op kinderen/jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Ze maakt daarbij gebruik van beroepsmatige, brede en gespecialiseerde kennis van opvoeden en ontwikkelen van kinderen/jongeren (in groepsverband) en past daarbij beroep specifieke begeleidingsvaardigheden toe alsook vaardigheden om speel- spel en ontwikkelingsactiviteiten uit te voeren met kinderen/jongeren met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Ze werkt voor een belangrijk deel volgens standaardprocedures en combinaties daarvan, maar bedenkt voor specifieke en nieuwe vraagstukken nieuwe oplossingen. De complexiteit van haar werkzaamheden zit voornamelijk in de hectiek die het werken met kinderen/jongeren met zich meebrengt en het tegelijkertijd werken volgens de richtlijnen en doelstellingen van de organisatie. Zo wordt van haar verwacht dat ze bij het werken met groepen zowel aandacht heeft voor elk kind/jongere, aandacht heeft voor de groep als geheel en adequaat inspeelt op (snel) veranderende ondersteuningsbehoeften van een kind/jongere of groep. De gespecialiseerd medewerker heeft te maken met de verwachtingen en wensen van ouders/vervangende opvoeders waaraan de organisatie niet altijd kan of wil voldoen. Dilemma's doen zich ook voor wanneer de ontwikkeling van het kind/jongere bijvoorbeeld ‘stagnatie’ vertoont en beoordeeld moet worden of het plan van aanpak moet worden aangepast ofwel dat de huidige aanpak moet worden doorgezet. De gespecialiseerd pedagogisch medewerker beschikt over vaardigheden om vraagstukken op te lossen door
combinaties van standaardprocedures toe te passen of door nieuwe oplossingen te bedenken

P2-K1-W1 Communiceert met de ouders/vervangende opvoeders en het kind

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker voert een (kennismakings)gesprek met de ouders/vervangende
opvoeders en, indien mogelijk, met het kind/jongere, om de situatie, wensen en verwachtingen in kaart te brengen.
Ze verstrekt informatie over het kindercentrum/de organisatie en de regels en gewoonten. Ze draagt zorg voor dagelijkse overdracht naar ouders/vervangende opvoeders. Ze informeert hen over de (dagelijkse) gang van zaken en bepaalde keuzen voor handelingen/activiteiten/voeding. Als mentor bespreekt ze met regelmaat met de ouders/vervangende opvoeders en, indien mogelijk, met het kind/jongere, het welbevinden en de ontwikkeling van het kind/jongere. In de gesprekken bespreekt ze eventuele taal- of ontwikkelingsachterstand, gedragsproblematiek of opvoedproblematiek en mogelijkheden voor begeleiding of ondersteuning bij problemen. Ze beantwoordt vragen van ouders/vervangende opvoeders. In voorkomende gevallen gaat ze na wat de mogelijke oorzaken zijn van
afwijkingen in de ontwikkeling of het gedrag. In voorkomende situaties geeft zij de ouders/vervangende opvoeders gespecialiseerd advies bij opvoedingsvraagstukken en/of voorlichting over een gezonde leefstijl voor kinderen/jongeren. Zij deelt tijdens contactenmomenten en in gesprekken met ouders/vervangende opvoeders kennis, ervaring en inzichten met betrekking tot de ontwikkeling, begeleiding en opvoeding van het kind/jongere.

Hier heb ik zelf veel aan gewerkt, een van de bewijsstukken staat een stukje over hoe wij omgaan met ouders die laaggeletterd zijn. Ook doen wij altijd een mondelinge overdracht met de meeste ouders zodat er wel communicatie blijft met de ouders. Als ouders vragen hebben dan probeer ik ook altijd advies te geven en als ik het niet weet vraag ik het aan een collega.

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel 

 

P2-K1-W2 Stelt een (gespecialiseerd) activiteitenprogramma op

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker stelt zich op de hoogte van het ontwikkelingsniveau, aard, gewoontes,
wensen, interesses en talenten van de kinderen/jongeren waar het activiteitenprogramma bij moet aansluiten. Ze
inventariseert welke activiteiten passend zijn voor de gegeven problematiek. Ze geeft kinderen/jongeren invloed op activiteiten door ze te laten meedenken en kiezen. Zij zoekt uit welke mogelijkheden voor activiteiten er zijn en
stelt zich op de hoogte van randvoorwaarden binnen de organisatie en de groep. Vervolgens selecteert ze geschikte activiteiten, stemt deze op elkaar af en stelt een gespecialiseerd activiteitenprogramma op.

Dit heb ik pas goed kunnen doen op mijn nieuwe locatie, daar heb ik een draaiboek gemaakt en ook mogen uitvoeren. Inmiddels nog een draaiboek gemaakt voor de kerst en die ook mogen uitvoeren die was gericht op ouderparticipatie. Het andere bewijsstuk is nog van mijn oude locatie en doordat ik daar een muziek week moest organiseren is dit het enige bewijsstuk nog.

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K1-W3 Maakt een ontwikkelplan

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker stelt een ontwikkelplan op voor de begeleiding van een individueel
kind/jongere met specifieke begeleidingsbehoeften, voor de begeleiding van de groep en/of voor problemen in de
interactie tussen kinderen/jongeren. Ze analyseert beschikbare informatie, bijvoorbeeld uit het intakegesprek, en vraagt waar nodig aanvullende informatie op bij collega’s, ouders/vervangende opvoeders of deskundigen. Deze informatie gebruikt ze bij het schrijven van het ontwikkelplan. Ze legt het ontwikkelplan voor aan ouders/vervangende opvoeders en, indien mogelijk, aan het kind/jongere/de groep om instemming te verkrijgen en het ontwikkelplan af te stemmen op de thuissituatie. Zij bespreekt de mogelijkheden voor begeleiding en stelt, indien nodig, het ontwikkelplan bij. Wanneer sprake is van een specifieke begeleidingsvraag, bespreekt ze welke ondersteuning van buiten de organisatie eventueel nodig is of ze verwijst naar aanvullende zorg- of dienstverlening.

Samen met een collega heb ik een stappenplan gemaakt voor een ontwikkeling. Helaas heb ik dit pas in November kunnen oppakken omdat ik op mijn oude locatie hier niks mee mocht doen. Ik maak grote stappen en mijn groei is op de groepen zichtbaar, ik ben er nog niet helemaal maar de groei is er.

 

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K1-W4 Voert het ontwikkelplan uit

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker voert het ontwikkelplan uit binnen het (dag)programma van de groep. Ze houdt hierbij rekening met de specifieke begeleidingsvraag van het kind/jongere of de groep. Ze levert een bijdrage aan de begeleiding van kinderen/jongeren bij het zich eigen maken van vaardigheden en uitbreiden van het gedragsrepertoire. Dit doet ze door voorbeeldgedrag te tonen, te reageren op kinderen/jongeren en ze te laten oefenen. Bij uitvoering van het ontwikkelplan stimuleert en begeleidt ze interacties tussen kinderen/jongeren en biedt ze elk kind/jongere ruimte om zich te ontwikkelen. Ze creëert en benut kansen voor ontwikkeling door (nieuwe) activiteiten, spel- en ontwikkelingsmaterialen aan te bieden. Ze signaleert spontane kansen om de ontwikkeling van het kind/de jongere te stimuleren en grijpt deze aan. Ze begeleidt het kind/jongere of de groep bij het omgaan met eigen of andermans specifieke beperkingen of gedragsproblemen. Ze voedt kinderen/jongeren
(mede) op, draagt waarden en normen over, stimuleert en leert gezond, veilig en positief gedrag aan en leert ze
omgaan met praktische zaken (zoals persoonlijke eigendommen, financiën, huiswerk). De gespecialiseerd
pedagogisch medewerker signaleert en onderzoekt indien nodig op specifieke ontwikkelingsdomeinen voortgang
en/of afwijkingen in de ontwikkeling van het kind/jongere. Ze signaleert en onderzoekt tevens situaties van ongezond gedrag die kunnen leiden tot fysieke problemen. Ze stelt betrokkenen op de hoogte van de voortgang en
resultaten van de activiteiten uit het ontwikkelplan.

Tijdens de VVE heb ik veel geleerd hoe ik een ontwikkelingsplan kan uitvoeren en ook kan vasthouden op de groep. Doordat ik halverwege gewisseld ben van organisatie stond het even stil maar inmiddels gaat dat steeds beter.

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K1-W5 Biedt persoonlijke verzorging bij specifieke zorgbehoeftes

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker biedt en/of begeleidt het kind (vanaf 0 jaar)/de jongere bij persoonlijke verzorging. Aan kinderen/jongeren met een specifieke zorgbehoefte(n) biedt ze de gewenste specifieke verzorging. Ze ziet wanneer een kind/jongere verzorgd moet worden of ondersteuning nodig heeft. Bij de persoonlijke verzorging schenkt ze aandacht aan het kind/de jongere, herkent en reageert ze op (verbale en non-verbale) uitingen en houdt ze rekening met specifieke persoonlijke behoeften en de eigenheid van het kind. Ze benut de persoonlijke verzorging als speel-/leersituatie. Ze speelt in op individuele slaap-waakritmes van kinderen. Ze
stimuleert de zelfredzaamheid door uitleg en aanwijzingen te geven over persoonlijke verzorging en hygiëne, voor
te doen en te laten oefenen. Ze signaleert bijzonderheden en handelt daarnaar, bijvoorbeeld door een arts in te
schakelen of door collega's en ouders/vervangende opvoeders te informeren. In voorkomende situaties verleent ze eerste hulp bij kleine ongevallen.

Ook hier ben ik in gegroeid, als ik kijk naar de bewijsstukken die ik heb ingeleverd en waar ik nu sta kan ik beter bijzonderheden signaleren en bespreken met de ouders.

 

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K1-W6 Schept voorwaarden voor een hygiënische en gezonde omgeving

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker voorziet in randvoorwaarden om de opvoeding en ontwikkeling van
kinderen/jongeren in een opgeruimde, schone, hygiënische en gezonde omgeving te laten verlopen. Ze voert voorkomende werkzaamheden uit zoals afwassen, wassen van textiel, schoonmaken en bereiden van (eenvoudige) maaltijden en/of ze zorgt ervoor dat huishoudelijke taken door de verantwoordelijke beroepsbeoefenaren uitgevoerd kunnen worden. Ze geeft, in overleg, kinderen/jongeren een rol in de uitvoering van (huishoudelijke) werkzaamheden.

Bij de beide organisaties waar ik heb gewerkt werkten we met gezonde voeding. Bij de organisatie waar ik nu werk hebben we kinderen waar de ouders wel wat anders zijn en water en eten van huis meegeven. Dat is prima en wij zorgen er ook voor dat ze geen andere dingen binnen krijgen.

Deze opdrachten vond ik niet lastig omdat ik zelf ook erg van het schoonmaken ben en dat ik het fijn vind dat de kinderen vrij kunnen spelen zonder druk te maken waar ze kruipen of spelen

 

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K1-W7 Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte activiteiten aan

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker biedt kinderen specifieke ontwikkelingsgerichte activiteiten aan op basis van een VE-methodiek/programma, afgestemd op de specifieke individuele (leer- of
ontwikkelings)problematiek van het kind. Zij organiseert de activiteiten, kiest sport-, spel- en speelmateriaal dat
past bij de gewenste ontwikkeling van het kind en begeleidt en stimuleert individuele kinderen of een groep(je) kinderen op een kindvolgende wijze bij de uitvoering van de activiteiten. Ze stimuleert met methodische interventies de ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze creëert en benut kansen voor ontwikkeling door nieuwe activiteiten en leerrijke situaties aan te bieden, waarbij ze rekening houdt met de zone van de naaste ontwikkeling. Ze begeleidt kinderen eventueel bij het huiswerk. Ze signaleert spontane kansen om de ontwikkeling van het kind te stimuleren en grijpt deze aan. Ze monitort de ontwikkeling van het kind, signaleert en onderzoekt voortgang en/of stagnatie in de ontwikkeling, stemt het aanbod van activiteiten hierop af en legt gegevens vast. Ze zorgt voor een inhoudelijke afstemming tussen voor- en vroegschoolse educatie en een zorgvuldige overgang van het kind van voor- naar vroegschoolse educatie. Indien mogelijk zoekt ze samenwerking met ouders/vervangende opvoeders, stagiaires of vrijwilligers om mee te werken aan de uitvoering van activiteiten. Ze enthousiasmeert hen en werkt met hen samen. In voorkomende situaties
betrekt ze ouders/vervangende opvoeders bij het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen en adviseert ze hen met betrekking tot het versterken van de leeromgeving thuis.

Dit vond ik erg leuk om te doen, ik heb een gymnastiek opdracht gedaan om de grove motoriek te testen bij de kinderen en daarnaast een kerstlunch met de ouders erbij. Dat was erg leuk en de ouders waren ook erg enthousiast daarom gaan we vaker activiteiten met ouders doen

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

Kerntaak P1-K2 Organiseren van werkzaamheden

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker werkt in een stabiele omgeving waarin situaties sterk en snel kunnen
fluctueren, voornamelijk door de hectiek van het werken met kinderen/jongeren. Bij het organiseren van de
werkzaamheden wordt van haar verwacht dat zij activiteiten onderneemt om de organisatie in goede banen te
leiden en snel beslissingen kan nemen, in overleg met haar leidinggevende dan wel zelfstandig, wanneer de situatie
dat vraagt. Bij knelpunten (bijvoorbeeld in de planning) en in crisissituaties draagt ze alternatieven en oplossingen
aan. Ze maakt gebruik van brede, specialistische kennis van het pedagogisch werk en de organisatie daarvan en past
oplossingsvaardigheden, communicatie- en netwerkvaardigheden toe.

P2-K2-W1 Voert coördinerende taken uit

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker voert coördinerende taken uit. Zij maakt een planning en verdeelt de werkzaamheden. Zij draagt zorg voor randvoorwaarden en bepaalt de prioriteiten binnen de werkzaamheden. Zij coördineert de werkzaamheden van de verschillende collega’s en/of vrijwilligers en zorgt voor procesbewaking. Ze onderhoudt contact met de medewerkers, maakt het functioneren van de medewerkers bespreekbaar en toont waardering voor hun ideeën en bijdragen. De gespecialiseerd pedagogisch medewerker neemt deel aan (multidisciplinaire) overlegvormen en collegiale consultatie met betrekking tot de ondersteuning en begeleiding van kinderen/jongeren. Zij levert vanuit haar organisatie een bijdrage aan afstemming en afspraken om gezamenlijke doelen te bereiken. Zij deelt gegevens over het kind/jongere met en/of draagt gegevens over aan deskundigen die vanuit andere disciplines bij het kind/ jongere betrokken zijn. Zij deelt kennis en ervaring met collega's en deskundigen binnen en buiten de organisatie en vrijwilligers, bijvoorbeeld door het geven van presentaties of het geven van werkbegeleiding.

Hier heb ik inmiddels nog meer aan gewerkt, heb op de oude locatie nog een agenda en notulen gemaakt doe ik op het nieuwe werk ook gesprekken met de pedagogisch coach en ouders er bij. Werk ook veel met een nieuwe BBL collega en daar geef ik ook wel wat begeleiding aan doormiddel van gesprekken en tips geven.

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K2-W2 Voert beleidsondersteunende taken uit

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker draagt bij aan de vertaling van het beleid van de organisatie naar de
werkvloer. Zij doet voorstellen voor verbeteringen gericht op een gezonde en veilige omgeving waarbij de
ontwikkeling van het kind/jongere centraal staat. Zij verwoordt het beleid en handelt ernaar. Zij helpt medewerkers in het signaleren van knelpunten en/of hiaten in hun werkzaamheden, kennis en vaardigheden bij het pedagogisch beleid. Zij vraagt collega's naar knelpunten in het beleid, en zoekt oplossingen voor deze knelpunten en doet verbetervoorstellen.
Daarnaast levert de gespecialiseerd pedagogisch medewerker een bijdrage aan beleidsontwikkeling. Ze volgt ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie, in de branche en in de samenleving en signaleert kansen voor nieuw of aangepast beleid van de organisatie. Ze signaleert knelpunten in bestaand beleid en rapporteert hierover. Ze doet voorstellen voor bijvoorbeeld aanpassingen van het pedagogisch werkplan en/of nieuwe (PR)activiteiten en toetst de haalbaarheid van deze voorstellen. Op basis hiervan stelt zij mogelijk uit te voeren activiteiten van de organisatie/vestiging voor. In voorkomende situaties verwoordt ze het beleid van de organisatie richting extern betrokkenen zoals samenwerkingspartners, vrijwilligers en beleidsmakers.

Hier heb ik ook veel aan gewerkt en ben ik ook gegroeid. Samen met de collega's van de nieuwe locatie zijn we nu bezig om meer PR activiteiten te organiseren en daar zit ik nu bij in het team omdat te doen. 

 

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel

P2-K2-W3 Voert beheertaken uit 

De gespecialiseerd pedagogisch medewerker draagt bij aan de uitvoering van beheertaken en levert daardoor een
praktische en structurele bijdrage aan het eigen functioneren en dat van de organisatie. Zij houdt rekening met de financiële middelen, de richtlijnen en de cultuur van de organisatie. Zij voert voorraadbeheer uit van(voorlichting/kantoor)materialen en (hulp)middelen. Ze plaatst bestellingen en controleert binnengekomen
leveringen op juistheid en kwaliteit. Zij checkt voorraad op bewaarcondities/verloopdatum. Zij draagt zorg voor de
veiligheid en onderhoud van apparatuur, materiaal en werkruimte. Zij onderhoudt in het kader van beheertaken
externe contacten namens de organisatie, bijvoorbeeld met leveranciers. Zij bewaakt het budget voor de
activiteiten en levert (financiële) rapportages

Kantoor taken zou ik nog wel wat meer van willen leren, doordat het vaak door onze leidinggevende al word geregeld. Wel zorg ik dat alles voor de activiteiten die ik organiseer voorradig is en dat de andere collega's het gemakkelijk kunnen vinden er mee kunnen werken

 

De bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken profieldeel