Kerntaak B1-K1 Begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling
De pedagogisch werker werkt in groepsverband met kinderen aan hun ontwikkeling en draagt bij aan hun
opvoeding. Daarbij onderhoudt ze - afhankelijk van de setting - ook contacten met ouder/vervangende opvoeder. Ze
werkt daarbij vooral volgens standaardprocedures en protocollen van de organisatie. Hierbij heeft ze bijvoorbeeld
te maken met de grenzen van het werken met protocollen en procedures enerzijds en het respecteren van de
eigenheid van het kind anderzijds. De complexiteit van haar werkzaamheden zit voornamelijk in de hectiek die het
werken met kinderen met zich meebrengt en het tegelijkertijd werken volgens de richtlijnen en doelstellingen van
de organisatie. Zo wordt van haar verwacht dat ze aandacht schenkt aan elk kind en gelijk voor de groep als geheel en kan omgaan met verschillen in culturele waarden, normen en leefstijl. Ook wordt van haar verwacht dat zij kan
inspelen op wisselende en onverwachte omstandigheden die direct om een oplossing vragen.

B1-K1-W1 Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat
De beroepsbeoefenaar zorgt voor een optimaal groepsklimaat door een positieve en enthousiaste
houding te tonen, belangstelling te tonen en aandacht te schenken aan elk individu en aan de groep. Ze biedt
structuur en (dag)ritme. Ze houdt zicht op de kinderen in de groep en stimuleert positief gedrag. Ze signaleert
problemen in de interactie tussen kinderen, biedt emotionele ondersteuning en begeleidt de kinderen op een
pedagogische manier om te komen tot 'oplossingen'. Ze bespreekt waarden en normen met de kinderen. Ze
handhaaft orde, let op signalen in het gedrag en stemming van het kind en treedt regelend op bij in de groep
ongewenst gedrag. Ze signaleert opvallend gedrag van individuele of groepjes kinderen en bespreekt dit met
collega’s en met ouders/vervangende opvoeders. Ze zorgt dat de gang van zaken volgens verwachting verloopt en let
daarbij op het welbevinden van elk kind, op veiligheid en onregelmatigheden.
Door middel van Interactievaardigheden zelf in te vullen en een collega dat laten doen heb ik veel geleerd hoe ik werk en hoe ik de werkzaamheden doe. Dit is ingevuld in het begin van mijn opleiding en ik weet dat ik nu verder ben in mijn ontwikkeling en dat ik alleen nog maar meer kan groeien.
Door de regels en afspraken op te zoeken binnen de organisatie waar ik werk werd er mij veel duidelijk wat er van mij verwacht word en hoe ik het beste kan werken. Ook met de kinderen op de groep afspraken gemaakt en dat heb ik samen gedaan met de kinderen. Ook deze afspraken zijn in het begin van mijn opleiding gemaakt en ik weet dat ik inmiddels verder ben met mijn eigen ontwikkeling hier in
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel.

B1-K1-W2 Inventariseert wensen en behoefte van het kind
De beroepsbeoefenaar verzamelt informatie over het kind door te inventariseren wat de wensen en
behoeften van het kind zelf zijn en/of door reeds bekende informatie te verzamelen, bijvoorbeeld door informatie te
vragen aan collega's, gegevens uit intake- en oudergesprekken te inventariseren en/of door - met toestemming - het
kind/leerlingdossier te lezen. Ze vult haar gegevens aan met informatie die ze verzamelt door het kind in
verschillende situaties te observeren. De observatiegegevens legt ze schriftelijk vast en ze rapporteert hierover aan
haar leidinggevende en/of het team.
Door middel van observeren en rapporteren heb ik veel informatie verzameld. Helaas mocht ik op mijn oude werk daar nog niet veel mee doen maar nu op mijn nieuwe werk wel veel meer en ik leer het ook nu goed door hulp van collega's. Mijn groei is daarom ook vanaf November erg groot.
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K1-W3: Bereidt de uitvoering van activiteiten voor
De beroepsbeoefenaar bereidt de uitvoering van activiteiten voor. Zij doet op basis van verzamelde
gegevens over wensen en behoeften voorstellen voor activiteiten. De voorgestelde activiteiten passen bij de
behoeften en ontwikkeling van het kind en/of de groep en/of de situatie. Ze pakt in samenspraak met collega’s
thema’s op in domeinen zoals exploratief sport en spel, sociaal spel, taalontwikkeling, ontluikend rekenen en
creatieve, expressieve en muzikale vormgeving, leefstijl, natuur en milieu, wetenschap en techniek en digitale
geletterdheid. Ze bedenkt welke materialen ze daarbij wil gebruiken en verzamelt deze. Indien nodig bewerkt ze
materialen voor, zodat ze klaar zijn voor gebruik door de kinderen. Ze maakt een planning voor de uitvoering van de
activiteit.
Inmiddels al meerdere activiteiten voorbereid en mogen uitvoeren. Helaas op het oude werk daar weinig ruimte voor gekregen maar op mijn nieuwe werk krijg ik wel veen de ruimte om dat te doen en kan ik eindelijk doen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind. Krijg ook de ruimte om mijn eigen ik er in te verwerken en dat wordt door collega's leuk opgepakt
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K1-W4: Creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving
De beroepsbeoefenaar creëert een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving om kinderen te
laten oefenen, ontdekken en ondervinden wat wel en niet lukt. Ze richt de ruimte in en zorgt voor materialen die
nodig zijn voor vrij spelen, leren of geplande activiteiten. Ze controleert of de ruimte en de aanwezige materialen
geschikt zijn voor de ontwikkelings- of leerdoelen, of ze uitdagend zijn om spelen en leren te stimuleren, veilig en
schoon zijn, en geborgenheid bieden. Ze doet waar nodig aanpassingen om onveilige situaties te voorkomen of
beter aan te sluiten bij de ontwikkelings- of leerdoelen.
Hier heb ik vooral aan gewerkt op de oude locatie. Een buiten- en binnenruimte inrichten. Helaas kon ik het niet doorvoeren want er was geen budget voor. Op mijn nieuwe locatie richt ik samen met de collega's wel binnenruimtes in en we zijn nu aan kijken of we hier ook buiten nog wat kunnen veranderen
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K1-W5: Werkt samen met andere betrokkenen in de omgeving van het kind
De beroepsbeoefenaar stemt werkzaamheden, werkwijze en taakverdeling af in overleggen met collega’s
(eventueel in een multidisciplinair team) of anderszins betrokkenen. Zij bespreekt mogelijkheden voor
verbeteringen gericht op een veilige en gezonde omgeving en draagt bij aan verantwoorde besluitvorming. Zij houdt
rekening met mogelijkheden, eisen, prioriteiten, wensen, behoeftes en verwachtingen van betrokkenen en de
daaruit voortkomende consequenties. Ze werkt samen met andere professionals/disciplines volgens afgesproken
doelen en werkwijze en voert (afgestemde)afspraken door in het eigen handelen. Ze kijkt naar kansen om het kind nog beter te ondersteunen en/of gezamenlijke activiteiten te ontplooien. De beginnend beroepsbeoefenaar levert
een bijdrage aan een (overdracht)rapportage naar andere professionals met toestemming van de ouders.
Door middel van een verbeterplan voor de BHV en de EHBO te maken zijn er veranderingen doorgevoerd. Samen met de collega's hebben we een oefening gedaan en hebben we een vergadering gehad over wat er anders kan en zou moeten.
Ik heb een oudergesprek mogen leiden met ouders dat was nog nog de oude locatie. Nu op de nieuwe locatie doe ik dat meer net als de overdrachten.
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K1-W6: Volgt en stimuleert de ontwikkeling en leren van het kind
De beroepsbeoefenaar biedt het kind ontwikkelingsgerichte activiteiten aan, gericht op de
reguliere/gemiddelde motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Ze maakt daarbij
gebruik van speel-, spel-, sport- en/of ontwikkelingsmaterialen. Zij voert de activiteiten uit en begeleidt en
stimuleert individuele kinderen of een groep(je) kinderen bij de uitvoering van de activiteiten. Ze stimuleert
specifieke competenties van kinderen, waaronder taalbegrip en taalgebruik, rekenbegrip, redeneren en kennis van
de wereld en hanteert manieren waarop kinderen leren (door het te ervaren, te kijken, erover te denken en uit te
proberen). Daarnaast stimuleert en leert ze gezond, veilig en positief gedrag aan bij kinderen. Ze is alert op kansen
die zich spontaan voordoen om de ontwikkeling en zelfredzaamheid te stimuleren en benut deze. Ze observeert
kinderen en signaleert voortgang en/of afwijkingen in gedrag en ontwikkeling van het kind bij de uitvoering van de
ontwikkelingsgerichte activiteiten. De beginnend beroepsbeoefenaar hanteert onder begeleiding de kindvolg/ontwikkelingsgerichte systemen die gebruikt worden. Ze zorgt onder begeleiding voor verslaglegging van
individuele ontwikkelingslijnen van kinderen.
Door het keuzedeel baby specialisme heb ik veel geleerd over het volgen en het stimuleren van de kinderen. Al was dit alleen voor de baby ik kan het wel toepassen voor alle leeftijden.
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K1-W7: Evalueert haar eigen werkzaamheden
De beroepsbeoefenaar evalueert haar werkzaamheden. Ze verzamelt relevante gegevens over
uitgevoerde werkzaamheden: ze observeert reacties van kinderen bij de uitvoering van activiteiten, vraagt feedback van collega’s en andere betrokkenen en reflecteert op haar werkwijze. Ze trekt conclusies op basis van de
verzamelde gegevens. Ze bespreekt haar evaluatie met haar leidinggevende, schrijft een evaluatieverslag en
formuleert realistische verbeterpunten voor haar eigen werkwijze.
Dit was nog wel lastig want mijzelf evalueren vond ik wel moeilijk. Maar mijn leerdoelen verslag heeft daar wel bij geholpen samen met mijn persoonlijk ontwikkeling plan. Deze verslagen zijn geschreven in het begin van mijn opleiding en als ik ze terug lees zie ik dat ik al een goede ontwikkeling ben door gegaan en dat ik al sterker in mijn schoenen sta.
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel
Kerntaak B1-K2 Werken aan kwaliteit en deskundigheid
De pedagogisch werker verricht werkzaamheden ten behoeve van de kwaliteit van de dienstverlening en haar eigen
deskundigheid. Ze past daarbij algemene beroepsvaardigheden toe als communicatievaardigheden,
rapportagevaardigheden, evaluatie- en reflectievaardigheden. Bij het uitvoeren van de organisatie gebonden taken
werkt zij aan de hand van standaardprocessen en procedures. De gespecialiseerd pedagogisch
medewerker maakt gebruik van brede en specialistische kennis van het werkveld, de organisatie en kwaliteitszorg.

B1-K2-W1: Werkt aan de eigen professionele ontwikkeling
De beroepsbeoefenaar werkt aan haar eigen professionele ontwikkeling. Zij houdt ontwikkelingen in de
sector bij, zoals maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen, en houdt zich op de hoogte
van actuele wet- en regelgeving m.b.t. de beroepsuitoefening en de actuele visie op pedagogisch werk. Zij leest
daarvoor vakliteratuur en volgt bijscholingen. Ze reflecteert op haar eigen functioneren, vraagt om feedback over
haar eigen functioneren en geeft feedback aan anderen. Ze stelt samen met haar leidinggevende een persoonlijk
ontwikkelplan op en onderneemt stappen om vakkennis, vaardigheden en beroepshouding te verbeteren. Ze neemt
deel aan inhoudelijke discussies met collega's en anderen over het pedagogisch beleid, het veiligheids- en
gezondheidsbeleid, beroepstaken en werkzaamheden. Zo ontwikkelt zij zichzelf en levert zij een bijdrage aan de
ontwikkeling van de beroepsuitoefening. Tevens draagt ze de beroeps- en organisatievisie uit naar anderen.
Door middel van jaargesprekken te voeren kan je werken aan jezelf en reflecteren op je eigen functioneren. Ben ook lid geworden van de mailing Kinderopvangtotaal en daar lees ik regelmatig artikelen van.
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel

B1-K2-W2: Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg
De beroepsbeoefenaar werkt mee aan het verbeteren van de kwaliteit van de beroepstaken, werkzaamheden en dienstverlening. Dat doet zij door bijvoorbeeld te participeren in overlegvormen en door haar kennis van het vakgebied in te zetten bij verbetertrajecten. Ze draagt bij aan het bevorderen van een veilige en
gezonde omgeving voor de ontwikkeling van kinderen door verbeterpunten te signaleren en te bespreken. Zij let op de kwaliteit van haar werkzaamheden. Zij signaleert en meldt knelpunten. Ze draagt eraan bij dat anderen zich houden aan de protocollen gericht op kwaliteitszorg.
Ik heb de vier pedagogische doelen opgezocht en daar heb ik veel aan gehad. Je kan er veel van leren als je ze doorleest en meeneemt naar je werk.
Door dat wij een intervisie hebben gedaan met klasgenoten heb ik ook veel geleerd over hoe anderen werken en hoe het ook anders kan. Vind het ook belangrijk om waar je ook werkt de protocollen door te lezen en weten wat de richtlijnen zijn binnen de organisatie
Alle bewijsstukken staan onder het kopje bewijsstukken basisdeel